5 redenen waarom wandelen gezond is


Wij van Pippin Hikes wisten dit natuurlijk allang. Maar ook uit wetenschappelijke onderzoeken is wederom gebleken: `Buiten spelen` is goed voor lichaam en geest. Je voelt je sowieso altijd beter als je buiten een ommetje hebt gemaakt. En als je de kans hebt, zoek de natuur op! Blijkt uit het volgend artikel wat we tegen kwamen in psychologie magazine.

En zeg nou zelf, hoe makkelijk is het eigenlijk om je schoen en jas aan te trekken, en naar buiten te gaan?

Ook al is het buiten koud, recent onderzoek geeft weer nieuwe redenen om je gevoerde laarzen aan te trekken en de natuur in te gaan. Natuurwandelingen blijken;


1. De tijd te vertragen

Een wandelingetje van 10 minuten in het bos leek voor proefpersonen duidelijk langer te duren dan een even lang ommetje in bebouwd gebied.

2. Je humeur te verbeteren

De natuurwandelaars uit het onderzoek hadden na afloop een aanmerkelijk beter humeur dan degenen die tussen de gebouwen hadden gewandeld.

3. Stress te verlagen

Beide wandelroutes werkten stress verlagend, maar de natuurlijke route bleek in dat opzicht nog een stuk effectiever. Het is natuurlijk fijner om in een mooi bos te wandelen dan een drukke stad.


4. Je concentratievermogen te herstellen

Wolken die voorbijdrijven, blaadjes die ruisen in de wind, dat soort natuurprocessen grijpt onbewust de aandacht. Door je daaraan over te geven, kun je je vervolgens weer beter concentreren op die lastige presentatie of ingewikkelde groepsmail, zo blijkt uit een ander Amerikaans onderzoek.


5. Je conditie en gewicht op pijl houden

Wandelen is niet alleen bijzonder populair, het is ook de perfecte sport om je conditie en gewicht op peil te houden. Wie stevig doorwandelt kan er op termijn zelfs meer calorieën mee verbranden dan met joggen.

Is het omdat we vaker op citytrip gaan, omdat we meer dan ooit op zoek zijn naar rust of omdat echt iedereen het overal kan, maar wandelen heeft zijn stoffig imago ondertussen helemaal afgegooid en is populairder dan ooit. Meer nog, het is de populairste sport in ons land en stappentellers verkopen tegenwoordig als zoete broodjes.


Wandelen is wel degelijk sport, zeker als je het goed aanpakt. De kans op blessures is minder dan bij joggen en je verbrandt er toch wel een pak calorieën mee. Wie stevig doorwandelt - aan zo'n 6km/u - verbrandt 450 kcal per uur. Dat komt aardig in de buurt van joggen, waarbij je zo'n 650 kcal verbrandt. Bovendien kan je wandelen veel langer volhouden. Twee uur wandelen is niet onrealistisch, twee uur joggen is voor heel veel van ons dan wel weer onhaalbaar zonder veel te trainen.


Wandelen is goed voor lichaam en geest en de perfecte sport (ja, sport!) om je conditie en gewicht op peil te houden. Stapschoenen aan en genieten maar van dat heerlijke winterzonnetje!


Bron: psychologie magazine





43 weergaven0 opmerkingen