top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverJan Noordermeer

Wandelen over het Krijtlandpad

Eén keer per jaar ga ik met mijn beste maat een weekend wandelen. Dit jaar besloten we het Krijtlandpad in Limburg te gaan lopen. En met het oog opdat dit een leuke wandeling kan zijn voor een groepsreis met Pippin Hikes, wandelvakanties.

In dit blog lees je hoe dat avontuur ons verging.

Prachtig uitzicht over de Limburgse heuvels
Wandelen in Zuid-Limburg over het Krijlandpad

Het Krijtlandpad

De rondwandeling door het zuiden van Limburg is iets onder de 100 km en goed gemarkeerd. Onderweg komen we oa. door Maastricht, Valkenburg, Gulpen, Vaals, en wandelen we over holle wegen, door prachtige bossen en via verborgen graspaden. We zien onderweg eeuwenoude kastelen, kleine kapelletjes, vergeten dorpjes en klimmen we naar het hoogste punt van Nederland. Onderweg is veel horeca waarbij je heerlijk een stuk Limburgse vlaai kan proeven of genieten van ijskoude Gulpener. Door de vele valleitjes, bossen en beekjes heb je een prachtig uitzicht over de regio en reken maar dat je veel foto’s maakt.

Onze voorbereiding

Wij wandelen de route in het midden juni. De zon komt al vroeg op en gaat rond 21:45 pas onder. De weersverwachtingen zijn temperaturen rond de 30 graden en kans op onweer in de avonden. We overnachten in hotels. Dag 1 willen we zo’n 38 km wandelen, dag 2 zo’n 40 km en de laatste dag 18 km. Volgens het wandelboekje bestaat de route trouwens uit 5 etappes. Aan de hand van deze informatie pak ik mijn rugzak van 26 liter.

Op het laatste moment besluit ik toch mijn jas thuis te laten. in verband met het extra gewicht.

Paklijst:

• Waterdichte zak met kleding; sokken, shirts, ondergoed, overhemd en pyjama.

• Waterzak van 1 liter en een bidon van 1 liter

• Lunch van Pippin Foods voor de eerste middag, extra repen.

• Zwitsers zakmes, zaklamp, zonnebril, zonnecrème factor 50

• EHBO setje met paracetamol, pleisters, tekentang, sporttape en verbandset

• Lege afvalzak voor natte bankjes.

• Op het laatste moment besluit ik toch mijn jas thuis te laten. i.v.m. gewicht.

• Wandelboekje van het Krijtlandpad

Routebord van zowel het Krijtlandpad als het Pelgrimspad

Eerste wandeldag over het Krijtlandpad

Tijdens ons onderzoek naar de route kwamen we regelmatig tegen dat het laatste stuk van Amby naar Maastricht het minst leuk is. Mooie plek om te starten dus, want hierna wordt het alleen maar beter. In de woonwijk van Amby, een wijk in Maastricht, parkeren we daarom onze auto, binden de rugzak om en starten de wandeling. Eigenlijk vind ik dit stuk ook al erg leuk, maar in verhouding met de rest van de wandeling, is het inderdaad het minst spectaculaire deel. We wandelen door de wijk en zien kasteel Geusselt. Na vier km komen we aan bij het officiële startpunt van het Krijtlandpad bij Station Maastricht.

Plots zie ik een begraafplaats, onze redding!

We wandelen door het mooie oude station en wandelen richting het centrum. Bij de Maas gaan we linksaf. De route gaat helaas niet door het centrum. Wil je het oude centrum nog even bekijken dan zal je de route even moeten verlaten. Wij volgen de Maas. Door het heerlijke weer zijn er veel mensen buiten aan het recreëren. Langzaam verlaten we de drukte en pakken het eerste off-road paadje. Aan de overkant van de Maas zien we de Sint Pietersberg, het eindpunt van het Pieterpad terwijl er een kudde wilde paarden aan onze kant aan het genieten is in een poel met water. We vinden een mooie plek voor de meegenomen lunch en trekken de schoenen even uit zodat alles weer even kan luchten.

Na de lunch wandelen we verder en bij Eijsden verlaten we de Maas en gaan landinwaarts. Bij het volgende dorpje Mariadorp, is het tijd voor een verkoelend drankje. We wandelen gemiddeld zo’n 5 km per uur en de zon begint flink warm te worden. De meter staat op 32 graden en we zitten inmiddels op 18 km. We wandelen de A2 over en plots veranderd ons uitzicht. Mooie landweggetjes, holle wegen en prachtige uitzichten over de heuvels. De uitzichten worden adembenemend en regelmatig stop ik even voor een foto. In de regio staan enorm veel kersenbomen. Door het koude voorjaar zitten er helaas nog geen mooie rode exemplaren aan.

Onderweg drinken we veel water en onze waterflessen beginnen leeg te raken. Plots zie ik een begraafplaats, onze redding. Een top plek om even water aan te vullen want op een begraafplaats is altijd een kraan voor de bloemen. Met volle waterflessen en verkoelde polsen en hoofd wandelen we verder. Na 26km komen we in het plaatsje Mheer en tegenover het Kasteel van Mheer drinken we weer even iets kouds. Daarna het laatste stuk wandelen, voordat we aankomen bij ons hotel in Slenaken. Het hotel zit aan de route dus we hoeven niet ver te zoeken. Het is inmiddels half acht dus even snel naar de kamer om op te frissen en daarna lekker wat drinken en eten. We kijken terug op een prachtige wandeldag.

De verborgen paadjes nabij Gulpen

Tweede dag over het Krijtlandpad

Na een warme nacht starten we met een bak koffie en een uitgebreid ontbijt buffet. We zijn fris gedoucht en met onze volle maagjes zijn we helemaal klaar voor de tweede dag. Van Slenaken kan je een korter pad nemen naar Gulpen van ca 7,7 km en nog niet helemaal wakker wandel ik het verkorte pad in. Al vlug merken we onze vergissing en nemen ons juiste pad. Ook naar Gulpen, maar dan via Vaals, 40 km. De route gaat vandaag omhoog, omlaag en weer omhoog door schitterende bossen en fantastische landweggetjes. In de bossen vinden we verkoeling en zien we hazelmuisjes. De temperatuur staat inmiddels op 30 graden. We passeren een watermolen aan de ‘Geul’ en hebben onderweg super mooie uitzichten over het heuvelachtige landschap en zien regelmatig grote roofvogels vliegen. Her en der wandelen we vlak langs de Belgische grens.

Nog niet helemaal wakker wandel ik het verkeerde pad in

Onderweg zien we veel wegkruisen, kleine kapelletjes en bankjes waar je even kan stoppen om uitgebreid van het landschap te genieten. Na 20 km komen we aan op de Vaalserberg van 323 meter hoogte. Mooi moment voor een koel drankje en een lunch. Het is druk bij het drielandenpunt. Iedereen wil er even op de foto. Na de lunch wandelen we vlug omlaag naar Vaals en bedenken ons dat als je andersom zou lopen je een lange klim hebt naar boven. In Vaals vullen we ons water weer aan verlaten we dit leuke dorp. Het landschap veranderd en we wandelen nu veel over landweggetjes en smalle paadjes. Bij één van de vele beekjes zoeken we verkoeling want de zon brand nog steeds goed en na 32 km stoppen we even voor wat lekkers. Het eindpunt van vandaag is bijna in zicht en Gulpen komt langzaam dichterbij. Nog even een korte maar flinke klim naar de Gulperberg en bij het Mariamonument hebben we een prachtig uitzicht over de regio.

Tijd om ons te melden bij het hotel. In Gulpen zitten de terrasjes goed vol en iedereen geniet van een heerlijke avond. Na een koele douche gaan we naar beneden voor de maaltijd. Een klein buitje komt op dat moment over, dus maar even binnen eten. Na een heerlijke maaltijd vallen we als een blok in slaap.

Derde dag over het Krijtlandpad

De route van vandaag is 18 km zodat we op tijd weer thuis kunnen zijn. Om 9:00 zijn we weer op de route en laten we Gulpen achter ons. De heuvels van vandaag zijn langer, waardoor we super mooie uitzichten hebben over de regio. We wanen ons soms in Frankrijk.

Bij Valkenburg zien we groeves en wandelen we door het centrum. Achter het centrum loopt het prachtige Geulpad langs rivier de Geul en aan het einde van het pad genieten we van een lekker drankje. De temperatuur is een stuk lager na de verfrissende onweersbui van afgelopen nacht. De frisdrank smaakt prima met een prachtig uitzicht op Kasteel Geulzicht. De route gaat verder samen met nog een aantal prachtige uitzichten. Uiteindelijk komen we aan bij de auto en is het tijd om weer naar huis te gaan. Mijn jas gelukkig niet nodig gehad.

Wat een fantastisch mooie regio en wandeling! Heb jij hem al wel eens gelopen?