top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverJan Noordermeer

Wandelen over de Dutch Mountain Trail

De Dutch Mountain Trail is een wandelpad van 101 kilometer. Ter ere van het tienjarig bestaan van het Dutch Mountain Film Festival in 2020 bedachten ze dat het leuk zou zijn om in Nederland een route uit te zetten die niet onderdoet voor een wandeling in de bergen en dat is zeker gelukt! De route begint bij Station Eygelshoven en eindigt bij Station Maastricht. Het passeert zeven toppen, de meest uitdagende toppen van Zuid-Limburg.

Inmiddels hebben we de route al meer dan zes keer gelopen maar augustus 2021 liepen we met een groep voor het eerst de Dutch Mountain Trail in Zuid Limburg. In dit blog lees je onze avonturen.

Dag 1

Vandaag kwamen onze gasten aan op de camping in het pittoreske Ransdaal. Het plaatsje ligt super centraal van alle begin en eindpunten van de route. Eerst maar eens een bakje koffie drinken met een lekkere muffin. Iedereen kan zich dan een beetje settelen. Kim had lekkere soep gemaakt voor de lunch en een lekker broodje gezond. Na de lunch was het tijd om de auto in te springen naar het startpunt. We hadden een personenbusje waar negen personen in mee kunnen zodat we op één plaats konden blijven voor de overnachtingen en zelf ons start en eindpunt konden bepalen voor de route.

Ik dacht bij mezelf als de het hele route zo is wordt het nog behoorlijk pittig.

Vandaag beginnen we met een korte wandeling van 12 km. We starten bij het station van Eygelshoven, bij Kerkrade. Er staat niks speciaals wat het startpunt markeert, dus snel even een foto en off we go!

Over het spoor begint het al goed, gelijk rechtsaf een verborgen paadje in. We wandelen in augustus dus de begroeiing is al flink aanwezig. We lopen via veel smalle paadjes door tot de voet van de Wilhelminaberg. De eerste Summit van de Dutch Mountain Trail van 225 meter hoog. Nu zou je zeggen dat is niet is zo hoog, en dat klopt. Echter, de route gaat her en der steil omhoog en dwars door beekjes. Bovenop staan we bij de ski berg van SnowWorld, en op dat punt dacht ik bij mezelf, als de het hele route zo is wordt het nog behoorlijk pittig. Later blijkt dat dit één van de meest moeilijke stukken is. We genieten van het prachtige uitzicht en volgen een bergpaadje omlaag. We wandelen langs een manege en steken de grens over naar Duitsland. De stijl van de gebouwen verandert en de uitzichten ook. Prachtig! Opeens komt Kim ons met onze Border Collies Haggis en Smørrie tegemoet gelopen. Nog een half uurtje lopen naar de auto, zegt ze. Top! We komen op een schitterend pad langs een beekje en eindigen de wandeling bij Haus Heyden in Duitsland. Voldaan gaan we terug naar de camping voor een welverdiend ijskoud drankje.

Dag 2

Vandaag wandelen we voornamelijk in Duitsland. We volgen het pad en regelmatig kijk ik op mijn GPS of we nog goed lopen. Opeens zie dat we een afslag gemist hebben. Huh? Niemand had een pad gezien. We wandelen terug en de GPS zegt toch echt dat we hier het weiland in moeten. Een stukje het weiland ingelopen ontdekken we inderdaad het pad. Het land was gemaaid en het gras was over het pad gevallen. Nu kunnen we de route verder vervolgen. In deze regio staan veel windmolens waar we langs wandelen. We zien hier velden vol met mais en zonnebloemen. We steken een spoor over die volgens ons niet meer gebruikt wordt want het gras staat er flink hoog. Bij de drakentanden die er sinds begin vorige eeuw al hier staan om de grens ondoordringbaar te maken, besluiten we te pauzeren.

Ik besluit om het verlaten spoor eens van dichterbij te bekijken.

We genieten van het prachtige uitzicht over een maaiveld en ik besluit om het verlaten spoor eens van dichterbij te bekijken. Ik vermoed dat hier vroeger een soort van grenspost is geweest want bij het spoor zie ik sporen van weggehaalde borden en slagbomen. Na de lunch wandelen we verder. We gaan richting de Schneeberg van 257 meter. De tweede Summit. Een pittige klimmetje maar niet echt een top. We zien de weg omlaag gaan dus dit moet het hoogste punt zijn. We maken hier snel een foto en wandelen omlaag naar Vaals. Hier een leuke klim en voor we het weten zitten we op het reguliere pad naar de Vaalserberg en mengen we ons in de drukte van deze attractie. Het plan was om hier even wat te drinken maar na de foto op het drielandenpunt besluiten we snel door te lopen. We wandelen nu door stille bossen en hebben regelmatig een fantastisch uitzicht over de regio. We stoppen in de buurt van het plaatsje Raren waar Kim klaar staat met de bus.

Dag 3

Deze dag starten we weer in Raren. Kim heeft ons afgezet en we vervolgen de Dutch Mountain Trail verder. Eén van de wandelaars had gehoord van restaurant het Hijgend Hert, die net buiten de route ligt. We besluiten om een kleine omweg te maken. Het Hijgend Hert zit midden in het bos en heeft een super leuke aankleding. Echt een aanrader als je in de buurt bent. De zaak was helaas nog niet open dus pakken we de route verderop weer op.

We hebben een prachtig uitzicht over Vijlen en zien in de verte achter ons de eerste summit die we bewandeld hadden, de Wilhelminaberg. We wandelen lekker veel door bossen heen. Na een poosje zien we wijngaarden voor ons. Wat gaaf! Op de Limburgse heuvels groeien al heel wat jaren druiven waar wijn van gemaakt wordt. De eerste jaren was de smaak wat twijfelachtig maar al geruime tijd is de kwaliteit zeer hoog, en wordt er heerlijke wijn gemaakt. We wandelen tussen de ranken door en we maken veel foto`s. Na de pauze is het tijd om de eerste summit van vandaag te beklimmen. In het Eyserbos zijn we op 197 meter en na even zoeken waar nu precies het hoogste punt is maken we de groepsfoto en wandelen we de berg af richting Gulpen. We besluiten een drankje te doen om kracht op te doen voor de volgende berg op het programma; de Gulperberg. Naar een pitte klim staan we boven op de Gulperberg van 157 meter hoog. Schitterend uitzicht! Na de foto wandelen we verder. Het pad gaat linksaf het weiland in. Even goed op de GPS kijken, want de route loopt iets anders dan dat we denken. We wandelen door het weiland omlaag. Wat een prachtig uitzicht hebben we hier. We wanen ons in de Alpen en een paar dames besluiten om het dansje te maken van de Sound of Music. We kunnen de koeienbellen bijna horen. Fantastisch! Plots staat Kim voor ons en wandelen we samen met haar naar de bus.

Dag 4

Vandaag wandelen we van Bissen naar Mheer. We lopen een afwisselende route. Soms gaan we door schitterende holle wegen met oude bomen en dan hebben we weer een prachtig uitzicht over de regio. Al snel wandelen we over de Hakkenberg, de vijfde summit. Op 252 meter maken we wederom de groepsfoto. We lopen weer een stukje door België heen. Bij een boerderij stoppen we voor een lekker ijsje. Ze maken het ijs hier zelf en dat proef je. We volgen de route verder over prachtige landelijke wegen met mooie doorkijkjes. Al snel klimmen we de Kattenroth op naar een hoogte van 209 meter. Midden op de weg maken we de foto op het hoogste punt, terwijl een tractor aan komt gecrossed. Snel allemaal in positie, foto maken en aan de kant voor de tractor. Via weilanden en bospaden komen we aan bij Mheer.

Hier staat Kim klaar met de bus en brengt ze ons terug naar de camping voor een welverdiend hapje en drankje.

Dag 5

De laatste wandeldag. De heuvels laten we achter ons. Veel vlakke paden en het tempo zit er goed in. Na de lunch stappen we door naar de pont over de Maas.

Op de pont ontkomen we niet aan een Titanic gevoel en worden er mooie plaatjes geschoten. "I'm the King of the woooooorld"

We wandelen over de sluis en een stuk langs de Maas. Voor het klimmen begint stoppen we voor een pauze. Het eerste pad is al flink steil en we voelen de kuiten al goed. In het boekje staat dat er nu een gevaarlijk stuk komt met een zeer steile afgrond. We kunnen ons voorstellen dat in de winter dit een pad is waar je goed moet opletten maar nu in de zomer is de vegetatie hoog en voelen we ons niet onveilig. We zien door de planten dat de afgrond hard omlaag loopt dus volgen we de route oplettend verder. Hierna wordt de route enorm steil en moeten de handen aan te pas komen om boven te komen. Prachtig pad, en een heerlijke uitdaging! Na een flinke klim komen we uit bij een onverharde weg die we een stukje volgen en al snel gaan we rechts een steil pad op en staan we uiteindelijk bovenop d’n Observant van 157 meter. Yeahh we staan op de laatste top!

Het nieuwe eindpunt van het Pieterpad

We wandelen nu omlaag en komen aan bij de steengroeve. Een bijzonder stuk. De mergel is hier goed zichtbaar en sinds de cementfabriek gestopt is heeft Staatsbosbeheer het terrein in beheer. Na flink wat traptreden wandelen we een stukje door de grot en komen vervolgens aan bij een prachtig uitzichtpunt. Dit is tevens het nieuwe eindpunt van het Pieterpad. Wij moeten echter nog een stukje verder voor ons eindpunt en na de groeve wandelen we door richting het centrum van Maastricht. In het centrum pakken we een terrasje en hierna wandelen we naar het station van Maastricht, het eindpunt van de route, en proosten we op de goede afloop.

Top route!

De route is een echt natuurroute. Dorpjes worden zoveel mogelijk vermeden en hierdoor is het goed om voldoende water bij je te hebben want onderweg zijn niet zoveel plekken om te vullen. De route is pittig maar als je vaak wandelt dan is het prima te doen. De eerste en laatste dag zijn met klimmetjes het meest uitdagend.

Bij Pippin Hikes bieden we de route aan in zes dagen. We overnachten in sfeervolle tipi tenten , en we hebben onze foodtruck mee, waar we het ontbijt, lunch en diner vanuit verzorgen. Ook drankjes op de camping zitten bij de prijs in en met onze bus is het ideaal reizen naar het startpunt en eindpunt van de dag. Ik vond de Dutch Mountain Trail super leuk, en uitdagend, en ècht een aanrader om eens te lopen.