5 tips voor wandelen in de hitte

Het is onwijs lekker weer dus hop de wandelschoenen aan en lekker een flink stuk op pad voor een heerlijk dagje wandelen. 's Morgens begin je nog met een jasje maar al snel kom je er achter dat deze wel uit kan en naar mate de ochtend ouder wordt gaan de temperaturen omhoog. Langzaam komt er een zweetdruppeltje op je voorhoofd. Hier volgen 5 tips voor deze warme dagen.



Tip 1 : Voorbereiden

Begin je wandeling altijd met een goede voorbereiding. Controleer de weerverwachtingen. Pak aan het hand hiervan je rugtas in. Een klein EHBO setje met (blaren) pleisters, schaartje, tekenpen en naald zijn in ieder geval handig. Pas de EHBO set zo nodig verder aan, afhankelijk van waar je gaat wandelen. In de bergen kan het bijvoorbeeld handig zijn om een warmtedeken en fluitje mee te nemen. Neem lekker wat repen mee maar probeer niet te veel te eten. Je lichaam zal dit eten moeten afbreken wat voor extra warmte zal zorgen. Eet juist voor je gaat wandelen en na je wandeltocht koolhydraatrijk voedsel voor voldoende energie. Zonnebrand mag zeker niet ontbreken. Bestudeer de wandelroute en probeer voor jezelf alvast een planning te maken van waar je wilt pauzeert, waar je water kan bij vullen en waar je eventueel kan plassen. Ook kan je kijken wat je kan doen als je halverwege wilt stoppen omdat je lichaam de warmte niet meer aan kan. gaan er bijvoorbeeld bussen of een trein. Een goede voorbereiding is het halve werk.


Tip 2: Voldoende drinken

Voldoende water meenemen is uiteraard zeer belangrijk of weten dat je langs voldoende watertappunten komt. Bij een kerk kan je bijvoorbeeld vaak buiten een kraan vinden, hier kan je dus makkelijk vers water tappen. Kijk daarom dus goed naar waar je wandelroute heen gaat en waar je de waterfles kan bijvullen. Drink voldoende, anders droog je uit met alle gevolgen nadien. Krijg je hoofdpijn en is je urine erg donker? Grote kans dat je te weinig gedronken hebt. Drink ook weer niet te veel anders wordt je bloed erg dun en moet je hart harder werken om het rond te kunnen laten pompen. Minder dan 1 liter per uur drinken is een richtlijn om watervergiftiging te voorkomen. Probeer wel op de echt warme dagen elk half uur wat water te drinken zelf als je geen dorst hebt op dat moment. Zoute dropjes zijn lekker maar helpen je ook om vocht beter vast te houden. Alcohol kan je beter laten staan want dit gaat enorm in je benen zitten. Alcohol heeft invloed op je energieverbruik en je vochtbalans. Energiedrankjes kan je met mate drinken maar drink vooral gewoon heerlijk vers oud Hollandsch water.


Tip 3: Kleding

Sneldrogende en ruim zittende kleding wandelt het lekkerste. Hierdoor kan je lichaam makkelijker afkoelen. Katoen is over het algemeen niet aan te raden. Dit omdat katoen bestaat uit holle vezels die gemakkelijk vocht vasthouden. Je kan kiezen voor een afritsbroek zodat je in de koele ochtend de warmte wat beter kan vast houden en later toch lekker met korte broek kan lopen. Een vest of jasje mee is ook fijn tijdens de pauze. Je kan dan toch wel weer snel afkoelen als je even niet meer wandelt. Een hoed of pet om je hoofd te bedekken zorgt ervoor dat je hoofd koel blijft. Het kan trouwens heerlijk zijn om je pet even onder de kraan te houden en dan op te zetten. Daar koel je heerlijk van af. Zelf nemen we vaak een extra paar sokken mee zodat we halverwege deze aan kunnen trekken. Met pauzes doen we zelf onze schoenen en sokken uit zodat alles incl. je voeten lekker kunnen drogen en blaren voorkomen kunnen worden.


Tip 4: Wandeltempo