Tips voor de Vierdaagse van Nijmegen


Vier dagen lang 50 kilometer lopen. Voor sommige mensen is het lastig om hier een beeld bij te krijgen. Vele wandelaars krijgen van hun familie en vrienden de vraag of ze ook dit jaar weer de avondvierdaagse van Nijmegen gaan lopen en dat 50 kilometer in vier dagen toch best te doen is. Als je vervolgens uitlegt dat je in totaal de afstand van Zevenhuizen naar Frankrijk loopt gaan de ogen vaak wat wijder open. Wat is dat toch met die Vierdaagse en hoe loop je hem uit?


Nou bij ons is het ooit begonnen toen we stopte met roken en we meer aan de wandel gingen. Na een aantal tochten met rugzak en tent kwam de Vierdaagse van Nijmegen in beeld. Het leek ons een fantastische uitdaging om te doen. Waar we nog het meest tegenop zagen was de mensenmassa. Maar goed dat namen we maar voor lief. Een keer de vierdaagse lopen is weer een mijlpaal in het leven behaald dachten we maar. Ik zou als gezonde man zijnde de 50 km moeten lopen en Kim de 40 km. Kim wou echter niet onderdoen voor de mannen en schreef zich ook in voor de 50. Na de loting zaten we erbij en kon het trainen beginnen.

Voor de eerste keer hadden we eigenlijk te weinig getraind en ja dan krijg je spierpijn. Op zich loop je dit er wel weer uit als je eenmaal bezig bent maar op het moment dat je stopt voel je alles weer goed.


Tip 1 :

Zorg dat je voldoende getraind hebt. Train je voor de 50 kilometer. bouw het dan rustig op tot je de 50 km kan lopen en wandelen dan eens twee dagen achter elkaar 55 km. Als je dit aan kan ben je er geheid klaar voor. Op de website van de vierdaagse staat een prima trainingsschema.


De eerste wandeldag start om 4:00, je moet dus om ca 2:30 uit bed dat betekend dat je eigenlijk al om 20:00 zou moeten gaan slapen. das best lastig.


Tip 2:

Probeer op maandag alvast om 6:00 op te staan. je zal dan in de avond makkelijk in slaap komen en fit aan de start kunnen verschijnen. Lukt het niet, de dinsdagavond slaap je geheid een stuk makkelijker. Je hebt dit nodig om je lichaam te kunnen laten herstellen.


Sommige mensen willen al vroeg binnen zijn. Wij zelf vonden het fijn om rond 16:00 binnen te komen zodat we wat vaker konden pauzeren.


Tip 3:

Maak voor jezelf van te voren alvast een planning waarbij je je lekker voelt. Hierin kan je plannen waar je ongeveer wilt pauzeren en hoe lang. Hiermee voorkom je dat je aan het einde in tijdnood komt.


Blaren kunnen altijd voorkomen. Zo heeft Kim vier maal gelopen zonder blaren en was het de vijfde keer full house op haar voeten.

Er zijn een aantal manieren om de kans in ieder geval zo klein mogelijk te houden.


Tip 4:

Kies voor je gaat starten met de training twee paar goed zittende wandelschoenen uit waarmee je de vierdaagse wilt gaan lopen en gebruik deze tijdens de training. Je kan dan tijdens de vierdaagse altijd nog wisselen van schoenen. Als je nieuwe wandelschoenen koopt moeten ze direct goed zitten, voelt het niet goed, blijf dan passen. Train met naadloze sokken en gebruik deze sokken ook tijdens de vierdaagse, zorg dat je dagelijks een reserve paar bij je hebt. Wij vonden het erg fijn om bij elke stop onze schoenen, sokken en voeten even te laten luchten maar dit is voor iedereen weer anders.


De drukte is inderdaad enorm tijdens de vierdaagse. Dit begint al met de start. Zodra je Nijmegen uitloopt kan je vaker beter je eigen tempo aanhouden. Dit duurt ongeveer tot alle routes weer samenkomen, dan wordt het vaak weer erg druk.


Tip 5

Erger je niet aan de drukte maar ga er gewoon lekker in mee. Richt je op de mensen die langs de kant de gekste dingen uithalen. Hiermee blijf je lekker positief en wordt het makkelijk om je niet de pijntjes te richten. Wij vonden het uiteindelijk allemaal erg meevallen en je haalt er zeer veel energie uit om de tocht te kunnen volbrengen.


Verder nog een aantal puntjes van aandacht;

- Jan van Vulpen is geen DJ die je kan inhuren. Wel kan hij bomen kappen.

- Bananen haal je Tamara. 2 voor een Euro, wie maakt me losssssss

- Push, push, push a little harder, bij heuvel op.

- Soep haal je dagelijks bij Pippin Foods.

- in de ochtend op fiets zorgt voor al wat opgewarmde spieren

- Je eerste medaille is het meest speciaal.

- Bij de 3e dag even stoppen bij de Canadese begraafplaats.


Na de eerste keer lopen waren we verkocht. Wat een fantastisch evenement! Vooral de laatste dag van Cuijk tot aan de Via Gladiola! Na vijf maal de vierdaagse gelopen te hebben staan we nu elk jaar met onze stand van Pippin Foods langs de route en In januari 2019 start Pippin Hikes met de Vierdaagse Trainingen want er valt nog zoooo veel te vertellen wat niet allemaal in dit blog past. Vraag ons gerust naar de mogelijkheden.

Het belangrijkste van de Vierdaagse is om lekker te kunnen genieten van deze heerlijke tocht! Namens on alvast heel veel wandelplezier!


#vierdaagsevanNijmegen #wandelen #Lekkerlekkerlopen #PippinHikes



"Mooie en gezellige week gehad in Schotland. Jan en Kim doen hun uiterste best om het iedereen naar de zin te maken. We kijken met veel plezier terug. De West-Highland Way was prachtig, maar ook het kamperen in de gezellige tenten van PippinHikes is een aanrader, evenals de goede maaltijden van Jan en Kim."

 

—  Greet van de Bergh — 

logo-min.png
VvKR.jpg

info@PippinHikes.nl | 06-51058237 | Kvk nr. 70419841 | Btw nr. NL002052541B78 | Zevenhuizen (zh)