Tips voor de Vierdaagse van Nijmegen

Bijgewerkt: feb 18


Vier dagen lang 50 kilometer lopen. Voor sommige mensen is het lastig om hier een beeld bij te krijgen. Vele wandelaars krijgen van hun familie en vrienden de vraag of ze ook dit jaar weer de avondvierdaagse van Nijmegen gaan lopen en dat 50 kilometer in vier dagen toch best te doen is. Als je vervolgens uitlegt dat je in totaal de afstand van Zevenhuizen naar Frankrijk loopt gaan de ogen vaak wat wijder open. Wat is dat toch met die Vierdaagse en hoe loop je hem uit?


Nou bij ons is het ooit begonnen toen we stopte met roken en we meer aan de wandel gingen. Na een aantal tochten met rugzak en tent kwam de Vierdaagse van Nijmegen in beeld. Het leek ons een fantastische uitdaging om te doen. Waar we nog het meest tegenop zagen was de mensenmassa. Maar goed dat namen we maar voor lief. Een keer de vierdaagse lopen is weer een mijlpaal in het leven behaald dachten we maar. Ik zou als gezonde man zijnde de 50 km moeten lopen en Kim de 40 km. Kim wou echter niet onderdoen voor de mannen en schreef zich ook in voor de 50. Na de loting zaten we erbij en kon het trainen beginnen.

Voor de eerste keer hadden we eigenlijk te weinig getraind en ja dan krijg je spierpijn. Op zich loop je dit er wel weer uit als je eenmaal bezig bent maar op het moment dat je stopt voel je alles weer goed.


Tip 1 :

Zorg dat je voldoende getraind hebt. Train je voor de 50 kilometer. bouw het dan rustig op tot je de 50 km kan lopen en wandelen dan eens twee dagen achter elkaar 55 km. Als je dit aan kan ben je er geheid klaar voor. Op de website van de vierdaagse staat een prima trainingsschema.


De eerste wandeldag start om 4:00, je moet dus om ca 2:30 uit bed dat betekend dat je eigenlijk al om 20:00 zou moeten gaan slapen. das best lastig.


Tip 2:

Probeer op maandag alvast om 6:00 op te staan. je zal dan in de avond makkelijk in slaap komen en fit aan de start kunnen verschijnen. Lukt het niet, de dinsdagavond slaap je geheid een stuk makkelijker. Je hebt dit nodig om je lichaam te kunnen laten herstellen.


Sommige mensen willen al vroeg binnen zijn. Wij zelf vonden het fijn om rond 16:00 binnen te komen zodat we wat vaker konden pauzeren.


Tip 3:

Maak voor jezelf van te voren alvast een planning waarbij je je lekker voelt. Hierin kan je plannen waar je ongeveer wilt pauzeren en hoe lang. Hiermee voorkom je dat je aan het einde in tijdnood komt.


Blaren kunnen altijd voorkomen. Zo heeft Kim vier maal gelopen zonder blaren en was het de vijfde keer full house op haar voeten.

Er zijn een aantal manieren om de kans in ieder geval zo klein mogelijk te houden.