Met de trein naar Lapland

Naar Lapland met de trein, hoe gaaf is dat!!

Ieder jaar in februari gaat Pippin Hikes naar het uiterste noorden van Zweden: Lapland. Een vijfdaagse bucketlistreis, die waarschijnlijk ook op jouw lijstje staat. Je kan met het vliegtuig ernaartoe, maar ook met de trein! In dit blog lees je onze ervaring van onze eerste treinreis naar Lapland, met alle tips en trucs die handig kunnen zijn.



Treintickets

Een treinreis begint natuurlijk met het boeken van de tickets. Wij kozen ervoor, om naar Stockholm te vliegen, en vandaar de nachttreintrein naar Kiruna te pakken. Onze vlucht was in de ochtend, we landden om 10:30, en in de avond om 18:15 vertrok de trein naar Kiruna. Tijd genoeg dus nog voor een paar uur in de mooie stad Stockholm!


Wij boekten onze tickets direct bij SJ, de Zweedse treinmaatschappij. Er zijn verschillende soorten tickets. Je kan een zitplaats boeken, dit is de goedkoopste optie. Neem dan wel een goed reiskussen mee!! Tickets zijn er vanaf € 100,- hoe eerder je boekt hoe goedkoper. En hoe luxer, lees meer privacy, hoe duurder de ticket wordt


Dan heb je een couchette, een slaapcoupé. Dat is een coupe met 6 zitplaatsen, die in de avond omgetoverd kunnen worden tot bedjes. Wij kozen deze optie. Je weet dan natuurlijk nooit van tevoren wat voor mensen erbij komen, maar wij vonden dat juist iets toevoegen aan het reizen. Wij houden ervan om andere mensen te ontmoeten en mooie verhalen uit te wisselen.

Je kan natuurlijk ook pech hebben, en norse minderfrisruikende mensen erbij hebben, maar dat risico namen wij op de koop toe.


Er is ook nog een derde optie, dat is de duurste optie, en dat is een privé slaapcoupe boeken. Je hebt dan geen `last` van andere reizigers, en bent alleen met jouw reisgezelschap.


Via de website van SJ was het boeken van de tickets vlug geregeld. Via de mail ontvingen we de tickets en dat was dat! Er is een handige app: SJ, die je van tevoren kunt installeren en met de gegevens van je ticket kan je inloggen. Op de app staat gelijk je ticket en kan je volgen waar je bent op het traject, en eventuele vertragingen en bijzonderheden weet je dan ook gelijk.

Eten en drinken

Voordat de treinreis begon, hebben we nog wat inkopen gedaan. Een maaltijdsalade, wat Zweeds polarbrood, met garnalensmeerkaas (onze favoriet), wat te drinken, en nog wat te snaaien. Voor de ochtend kochten we wat fruit.


Er is ook een restauratiewagon waar je wat kan ten, of iets te eten kan halen. In de ochtend kochten we daar onze diesel om de dag mee op te op te starten: Koffie!

Wist je dat het normaal is in Zweden om een tweede bak koffie te vragen? Deze hoef je dan niet te betalen. Een oer-Hollandse tip


De reis

Onze trein zou om 18:15 vertrekken, en wij waren ruim op tijd op het perron, waar de trein al stond te wachten. Een vriendelijke conductrice verteld ons waar we moesten zijn, en al vlug hadden we onze coupe gevonden. Wij waren de eersten in de coupe, dus onze koffers konden op het bagage rek boven de deur. Ook in de hal was er plek om de koffers op te bergen. Onze handbagage schoven we onder de zitplaatsen.


Wij hadden allebei de bovenste bedden. Spannennnnd. Maar al vlug vroegen we ons af hoe we daar in moesten komen, want we konden geen trap ontdekken. Op onderzoek gingen we dus. Nadat we de hele coupe 40 (voor ons gevoel) keer hadden onderzocht gaven we het op en besloten we het te vragen. Maar eerst de middelste bedden uitklappen om te kijken hoe dat er uit zou gaan zien.


Hey! Achter het onderste bed, stak een stukje ladder uit! Daar was die dus!

Dan hoefden we de conductrices niet meer lastig te vallen. Grappig genoeg kwam de conductrice ons echter al snel lastigvallen.

Ze was verbaasd dat we nog steeds maar samen in de coupe waren, want de trein stond op het punt van vertrekken, en er hadden nog vier mensen geboekt.

Misschien dat ze nog in Arlanda bij het vliegveld op zouden stappen. We zouden wel zien.


15 minuten later dan gepland vertrok de trein omdat er eerst nog een andere trein moest passeren, en er was maar 1 spoor dus dat was wel wat krap anders. Woohoo! We waren vertrokken!


Op het station van Kiruna

Bijna 1000 kilometer door het schitterende Zweedse landschap in het vooruitzicht. (in het donker, dat dan weer wel.)


We passeerden de stations, Arlanda, Uppsala, en nog steeds kwamen er geen andere reizigers bij. We hadden dus de hele coupe voor ons samen! Dit gebeurt echter niet vaak hoor.


Jan spotte een Eland. Het arme beest stond tot halverwege zijn lijf in de sneeuw, zo hoog is de sneeuw.

We waren wel aardig moe van het vliegen, Stockholm ontdekken, èn het Abbamuseum, dus na het eten nog een klein drankje, en om 20:30 kropen we in de bovenste bedjes. Mochten er dan nog reizigers bijkomen, dan kon dat tenminste.


Het ritme van de trein maakte dat we al vlug in slaap vielen. We hadden allebei een reislakentje ingepakt, maar dat was niet nodig. Er lagen frisse lakens en kussens klaar, dus dat was prima!

Elke slaapplek had een eigen stopcontact voor het opladen van de mobiel en een leeslampje.


Wel iedere keer als de trein vaart minderde of moest remmen schrokken we een beetje wakker. Je hebt dan wel het idee dat je eruit rolt. Wat niet zo is overigens. En mocht je onverhoopt wel uit je bedje dreigen te rollen, er zit een soort vangnet die dat als het goed is moet voorkomen.. Wij hebben deze niet nodig gehad, dus we hebben het niet kunnen testen.


De volgende ochtend rond 7 uur alweer wakker, in een sneeuwwitte wereld. Yep, we zijn in Lapland. Gauw koffie halen, en naar buiten staren om te kijken of we een eland zien!!


En ja hoor, Jan spotte een Eland. Het arme beest stond tot halverwege zijn lijf in de sneeuw, zo hoog is de sneeuw. Wist je dat een eland wel net zo groot wordt als een flinke auto? Een rendier en een eland is niet zelfde. Er zijn naar schatting zo’n 260.000 rendieren in Zweden en zo’n 300.000 elanden. Alleen elanden zijn wat schuwer dan de rendieren dus zie je ze minder snel.



Helaas voor Kim was zij net naar het toilet en tandjes poetsen, toen de eland zich liet zien. Hopelijk op de terugreis meer geluk!!


De bedjes haalden we weer af, en de koffers en tassen zochten we bij elkaar, want Kiruna kwam vlug dichterbij. Let op dat je je warm genoeg aankleed voordat je uitstapt, want het kan zomaar min 17 zijn. Wij hadden geluk en het was maar min 11, maar we waren blij met de snowboots, extra sjaals en ijsmuts en handschoenen, en dat we die in de trein alvast hadden aangedaan.


Een uurtje later dan gepland kwamen we aan op het station. Wat op een reis van bijna 1000 kilometer natuurlijk ha