top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverKim Kooter

Wandelen over het Drenthe pad

We zijn met Pippin Hikes begonnen, in eerste instantie door onze liefde voor wandelen. De afgelopen tijd zijn we veel onderweg geweest, maar hebben zelf niet zoveel kilometers kunnen maken. Tijd om daar verandering in te brengen. Daar Jan niet de tijd heeft om mee te gaan, besluit ik (Kim) alleen op pad te gaan. Alhoewel, ik neem één van onze border collies, 'Haggis' mee. Zin in!!

Kim heeft in haar eentje een aantal etappes gewandeld over het Drenthe pad. Tent mee, hond mee en voldoende koffie. Lees hier haar avontuur.

Voorbereiding

Allereerst is daar de voorbereiding. Waar ga ik lopen, wat neem ik mee, en waar ga ik slapen. Waar ik ga lopen was ik vlug over uit. Vorig jaar zijn we in Boijl geweest, in de Drents-Friese wold, en ik vond het daar zo mooi en rustig, dat mijn beslissing om het Drenthepad te lopen al vlug gemaakt is.

`Wat neem ik mee` is lastiger. Aangezien Haggis met me mee loopt, is het lastiger om hotelletjes of trekkershutten te vinden. Maar het is juni, en lang licht, en als het goed is is het mooi weer, dus lekker kamperen wordt het. Ouderwets backpacken. Ik zoek mijn oude maar fijne rugzak van 55 liter weer op, en vul hem met de volgende spullen:

• Tent. De Vango blade 100

• Slaapzak van mountain equipment, met lakenzak en opblaaskussen

• Slaapmat, Forclaz 700, van Decathlon

• Opvouwstoeltje van bo-trail.

• Kookspulletjes: gas, brander, kookpan, waterketeltje, spatel, koffie en wijnbeker, spork

• Toilettas (diepvrieszakje) met tandenborstel, tandpasta, alleszeep (hair, body, clothes and dishes)

• Extra kledingsetje, trui met lange mouwen, ondergoed, sokken, poncho,

• Pareo. Een omslagdoek van heel dun katoen die dienst kan doen als picknickkleed, jurk, rok, sjaal, tafelkleed, hoofddoek, handdoek, schaduwdoek.

• Reishanddoek, en eentje voor Haggis

• Brokjes voor Haggis

Dit waren wel zo`n beetje de meest essentiële spullen. Er komt nog een waterzak bij van 1 liter, en twee flesje van elk een halve liter met water. Het route boekje van het Drenthepad natuurlijk, en wat oploskoffie. Heeèèèèèl belangrijk !!

Nog wat repen voor onderweg, en een powerbank om mijn telefoon op te laden.

Ik zoek campings die redelijk aan de route liggen, en waar ik makkelijk proviand kan kopen, zodat ik er niet mee hoef te slepen. Het wordt een camping in Ansen, vlakbij Ruinen, en een camping in Diever. Allebei vlakbij een supermarkt in de buurt, ideaal.

Dag 1 wandelen in de regen

Op de maandagochtend dat ik wil vertrekken regent het behoorlijk. Volgens de voorspellingen is het in de middag steeds droger, dus mijn plan om vroeg te vertrekken, wijzig ik al meteen. Het is 21 juni, midzomer, en dus tot 23:00 licht, niks aan de hand.

Om 10 uur spring ik in de auto, op naar Appelscha. Het plan is om daar de bus naar Assen, en dan de trein naar Beilen te nemen, het startpunt van mijn hike.

In Beilen ben ik om 14:30, want van Zevenhuizen naar Appelscha is negen kwartier rijden, en de bus en de trein laten ook eventjes op zich wachten. In Assen kan ik dan mooi een broodje kopen, want mijn heerlijke zelfgemaakte lunch staat nog thuis op het aanrecht.

Als ik uit de trein stap, regent het helaas nog steeds behoorlijk, dus ik sta te stuntelen met mijn poncho, die i theorie over mij en mijn backpack heen past. Een vriendelijke dame helpt me even, zodat ook de rugzak beschermt is tegen het weer, en we kunnen de weg af!

Op naar Ansen.

In Ruinen op de Brink doe ik inkopen voor het avondeten, en ik bel de camping dat ik later kom dan verwacht. Geen probleem! Als ik er ben gewoon eventjes weer opbellen, en dan komt er iemand. Voor de camping “D`olde kamp” moet ik wel iets van de route afwijken, maar ze hebben er ezeltjes en geitjes, dus zeker de moeite waard. Ik heb die dag ca 27 km gewandeld en ik ben er rond 20:30 en een vriendelijke man laat zien waar ik mijn tentje kan opwerpen. Dat duurt ongeveer tien minuutjes, en mijn maag rammelt al een beetje, dus gauw diner maken.

Ik heb garnaaltjes en rijst en champignons, en een currypasta met kokosmelk gekocht. Alles kan in 1 pannetje, dat tevens dienst doet als bord, en met een lekker wijntje erbij waan ik me op een mooi terrasje in het bos. Na de afwas duik ik lekker mijn slaapzak in, en met Haggis aan het voeteneind, past het precies in het kleine tentje.

Ik ben de volgende dag al vroeg wakker van de herrie. Ik hoor mereltjes, zanglijsters, een haan kraait, en de geitjes mekkeren om eten. In de verte hoor ik ook de ezeltjes! Wat is dit heerlijk wakker worden zeg!!

Ik zet het keteltje met water op het vuur voor een paar bakkies koffie met een broodje, en dan na het ontbijt en een frisse en fruitige douche ben ik er weer helemaal klaar voor.

Dag 2, op naar Diever

Vandaag staat er zo`n 27 km op het programma. De eerst kilometers vanuit Ansen gaan door weilanden en langs heel veel melkveebedrijven. Daarna weer een stukje bos en door het dorp Uffelte. In Uffelte staan heel veel oude Saksische boerderijen, en op de dorpsstraat een hooibarg,. Het dorp doet Oudhollands en Drents aan.

Ik wandel verder door de bossen en bij Havelterberg loop ik toch een stukje verkeerd. In plaats van linksaf te slaan loop ik rechtdoor. Gelukkig heb ik het al vlug in de gaten en door een stuk door het mulle zand te lopen kom ik weer terug op- de route.

Vroeger was dit een militair oefenterrein. Nu enkel wat wandelaars en mooie stukken met heide die er staan. Een kudde Drentse heideschapen loopt er rond. Haggis is er niet van onder de indruk, en huppelt vrolijk met mij mee.

Dan de volgende 10 kilometer gaan door natuurreservaat Holtingerveld. Vooral veel bos en bomen en bos ook. Weer kom ik er bijna niemand tegen en loop ik alleen maar te lopen.

Aan een meertje is het tijd voor de `schoenen-uit-pauze`

Haggis laat zich lekker zakken in het meertje om af te koelen, maar ik houd het bij een beetje pootje baden. Dat vind ik heftig genoeg.

Door sommige mensen wordt er afgeraden om tijdens een wandeltocht je schoenen halverwege uit te doen. Ik zweer er echter bij, en ik vind het heerlijk! Lekker even de wind over de blote voetjes, en lekker afkoelen. Wèl goed je voeten weer schoon en droog maken natuurlijk, voor je je sokken en wandelschoenen weer aantrekt.

Dat gedaan te hebbende, wandel ik weer verder langs en door aardappelvelden en weilanden. Sommige paadjes hebben een maaibeurt nodig. Daardoor moet ik op dit stuk best de gps route in de gaten houden, want de routepaaltjes zijn helemaal verstopt in het hoge gras. Probleemloos kom ik aan in Diever en bij de lokale supermarkt is het weer tijd om diner te kopen. Vanavond eet ik bami met gerookte kip en groentes, en voor bij de borrel neem ik wat zalmrolletjes met roomkaas mee. Daar ben ik dol op! En Haggis ook, die krijgt er ook eentje van me vanavond.

Konijnen

Camping Diever ligt vlak voorbij het dorp, naast het openlucht theater, dat bekend staat om zijn Shakespeare uitvoeringen. Ik meld me bij de receptie en ik krijg een mooi plekje op een soort heuveltje. Het wemelt er van de konijnen. Haggis loopt de hele dag aan de riem, en die heb ik nu los gemaakt. Gelukkig is ze moe en doet ze net of ze de konijnen niet ziet, zodat ze er ook niet achteraan hoeft te rennen.

Het tentje is vlug weer opgeworpen en ik geniet van de zalmrolletjes bij een wijntje.

Daarna lekker de maaltijd klaarmaken, en toe een bakkie koffie.

Oploskoffie it is. Licht in de rugtas, dat dan weer wel, maar misschien dat ik toch maar eens moet gaan kijken naar een `french press travel mug`. Lekkere koffie is toch altijd ook wel weer wat waard.

Een aantal Schotse Hooglanders kijkt daar verbaast van op

Dag drie, van Diever naar Appelscha

Weer word ik vroeg wakker van de herrie van de vogels. Maar ook van de regen die tegen het tentdoek tikt. Dan draai ik me maar nog een keertje om. Haggis besluit om op mijn hoofd te gaan liggen. Vind ze leuk denk? Dus echt lekker slapen lukt niet meer zo. Na een uurtje of zo is het weer droog en is het wederom tijd voor een bak koffie. Volgens buienradar regent het nog steeds, maar als ik naar de lucht kijk, trekt deze helemaal open.

Het wordt een mooie dag!

De route van vandaag is zo`n 21 kilometer en doorkruist de complete Drents-Friese wold. Heel de dag loop ik dus door het bos, en kom ik niks tegen aan dorpjes, horeca of iets dergelijks, dus ik neem voldoende water en broodjes mee. De camping ligt aan het bos, dus ik wandel zo de camping af richting de juiste route weer, die ik al vlug weer heb gevonden.

In de bossen loop ik altijd het liefst. Onder de bomen, door de bladeren, met de geur van het bos en de varens. Genieten met een grote G. Ook Haggis vindt het altijd fijn om door het bos te struinen. Wel komen we een aantal wildroosters tegen waar ik haar overheen moet tillen.

Een aantal Schotse Hooglanders kijkt daar verbaast van op.

Langzaam wordt het bos meer open en we naderen de kale duinen. Met recht heet dit de kale duinen.

Af en toe een schitterende verdwaalde boom, maar voor de rest zand. Het loopt dus niet zo makkelijk als in het bos. Maar we hebben geen haast en we doen lekker rustig aan.

De Drentse heideschapen versperren onze weg, en zijn niet onder de indruk van de bordercollie. De bordercollie is overigens ook niet onder de indruk van de schapen, want ze doet net of ze ze niet ziet. Maf beest is het.

Het laatste stuk voordat we Appelscha inwandelen gaat weer lekker door het bos. Ik ben vandaag weer bijna niemand tegengekomen, dus als ik Appelscha op woensdagmiddag inloop, en de route loopt via het klimbos, moet ik even wennen. Het lijkt wel of alle kinderen van daar zich verzameld hebben en maken een hoop herrie. De laatste metertje naar de auto lopen door een rustige woonwijk, en om half vier ben ik weer bij de auto. Hij staat er nog, en ik ben niet de sleutels kwijtgeraakt.

Wat een schitterende dagen heb ik beleefd. Rustig, mooie bossen, had ik al rustig gezegd?

Ik denk zeker wel dat we met Pippinhikes hier iets moois neer kunnen gaan zetten! Kijken hoe en wat, maar dat komt zeker goed!